O projektu

Konkrétní výstupy

  • Výukový e-learningový portál Moodle pro studenty zaměřený na digitální kartografický software, především ArcGIS 9 a OCAD 9 (příp. 10), obsahující návody ke cvičením, zdrojová data a další materiály pro přímou podporu výuky
  • Návody a ukázky zpracování dat pro oba zmíněné programy a možnosti dalších softwarů
  • Ukázky řešení konkrétních kartografických problémů, příklady chybných a správných postupů
  • Přehledy zdrojů dat volně použitelných pro kartografické či GIS aplikace
  • Webová stránka informující o stavu a vývoji projektu

Přínos k rozvoji fakulty / VŠ

Realizace projektu přinese lepší podporu výuky předmětů věnovaných digitální kartografii. Větší důraz na moderní metody výuky v souladu se současnými trendy v kartografii, především zaměřením na digitální kartografii, GIS a distribuci dat, jistě přispěje k zvyšování odborné úrovně výuky i praktických výsledků studia. Projekt není zaměřen pouze na rozvoj jednoho předmětu, ale celé skupiny předmětů dotýkající se tematiky digitální kartografie, a to i na jiných katedrách, fakultách či vysokých školách. Projekt také umožní nákup specializované literatury včetně učebnic, které jsou jinak obtížně dostupné. Výsledek projektu bude přínosný i pro širší veřejnost, zajímající se o nejnovější metody v digitální kartografii.

Cílová skupina projektu

  • Primárně studenti předmětů Digitální kartografie (0+2, povinně volitelný) 4. ročníku bakalářského studia a Projekt digitální mapy (0+3, povinně volitelný) 1. ročníku navazujícího magisterského studia oborů Geodézie a kartografie a Geoinformatika studijního programu Geodézie a kartografie na Stavební fakultě ČVUT (celkem asi 80 studentů za semestr)
  • Dále studenti předmětů Topografická a tematická kartografie (3+3, povinný), GIS 1 (2+2, povinný), GIS 2 (2+2, povinný) a Interaktivní kartografie (0+2, povinně volitelný) 4. ročníku bakalářského studia oboru Geodézie a kartografie a Geoinformatika studijního programu Geodézie a kartografie, případně Mapování a kartografie (2+1, povinný) 4. ročníku oboru Inženýrství životního prostředí studijního programu Stavební inženýrství na Stavební fakultě ČVUT (celkem asi 120 studentů za semestr)
  • Studenti doktorského studia
  • Posluchači kurzů univerzity třetího věku či kurzů celoživotního vzdělávání
  • Odborná i laická veřejnost s hlubším zájmem o problematiku digitální kartografie

Současný stav řešeného problému

V současné době prochází obor geodézie a kartografie specifickým vývojem. Vedle odvětví zaměřených na klasickou geodézii vzrůstá zájem a důležitost zaměření na geoinformatiku. Dnešní kartografie je reprezentována již téměř zcela digitálními metodami při současném využití dat GIS aplikací a jiných databází. Při prezentaci výsledků kartografie nabývá na významu webové řešení.

Předním představitelem komerčního software je program ArcGIS firmy ESRI. Dalším významným produktem je OCAD, uživatelsky velmi intuitivní a nízkonákladový software využívaný většinou kartografických pracovišť v Evropě.

Na katedře mapování a kartografie v současné době probíhá v rámci studia povinná výuka předmětů Digitální kartografie a Projekt digitální mapy, ovšem s poměrně izolovanými úlohami – chybí jejich vzájemné propojení, provázání na obecnou problematiku digitální kartografie, které přinesou návody a postupy zveřejněné na webovém portálu. Vzhledem k rostoucímu významu a využívání GIS aplikací je velmi důležité znát zdroje použitelných dat a umět propojit kartografická díla s databázemi. Také ukázky možností publikace kartografických dat na internetu mohou inspirovat studenty k řešení vlastních projektů.

Cíle řešení

Cílem projektu je podpora a rozšíření výuky především předmětů Projekt digitální mapy (0+3, povinně volitelný) a Digitální kartografie (0+2, povinně volitelný) bakalářského a magisterského studijního programu Geodézie a kartografie pro dva obory: Geodézie a kartografie a Geoinformatika. Projekt je zaměřen především na důkladné seznámení studentů s aplikacemi ArcGIS a OCAD v širší míře, než umožňuje rozsah vyučovaných předmětů. Půjde především o rozšíření znalostí o možnostech využití kartografických funkcí, které programy poskytují, dále využití propojení s databázemi a výstupu do webového prostředí.

Elektronický studijní portál bude dále poskytovat další důležité informace z oboru digitální kartografie – problematika autorského zákona, možnosti využití opensource dat dostupných na internetu, návody k podpůrným programům – zejména grafickým, redakční práce, kompozice map, názvy na mapách a jejich problematika, mapy pro navigační přístroje a jiné vektorové mapy.

Detailní seznámení s aplikacemi a technologiemi přináší větší možnosti samostatné a iniciativní práce studentů a rozvoj jejich schopností i v tomto směru.

Způsob řešení

Řešení projektu lze rozdělit do několika fází. První, přípravná fáze je zaměřena především na rozšíření znalostí řešitelů v oblasti souvisejících s problematikou digitální kartografie. To představuje zejména nastudování odborné literatury, účast na školeních, seminářích a konferencích. Odborné znalosti řešitelského týmu budou prohloubeny absolvováním školení v systému ArcGIS firmy ESRI. Je také užitečná účast na konferenci GIS Ostrava 2010, kde je jedna sekce přímo věnována problematice vzdělávání v oblasti geoinformačních technologií, a řešitelé mohou přímo konfrontovat vlastní přístup se současnými trendy. Rozsah první fáze 2-3 měsíce.

V další fázi bude navrženo a realizováno e-learningové prostředí Moodle. S tím souvisí příprava a implementace názorných příkladů a ukázek využití různých kartografických a analytických funkcí programů ArcGIS a OCAD, zkušebních dat přístupných pro studenty a souvisejících textů dotýkajících se problematiky digitální kartografie. Rozsah fáze 4-5 měsíců.

Poslední fáze bude zaměřena na představení e-learningového prostředí a jeho zavedení do výuky. Na závěr bude provedeno zhodnocení výsledků celého projektu. Prezentace celkových výsledků projektu je předpokládána na konferenci GIS Ostrava 2011. Rozsah fáze 1-2 měsíce.

Prezentace a využití výsledků

  • Projekt bude prezentován především svým hlavním výstupem, tj. zčásti veřejným e-learningovým portálem, který bude obsahovat i neveřejné sekce věnované přímo výuce výše zmíněných předmětů
  • Dále budou prezentovány výsledky projektu na konferencích s příbuznou tématikou, jmenovitě GIS Ostrava 2011 (pořádá VŠB-TU Ostrava, leden 2011) a 19. kartografické konferenci
  • Také se předpokládá prezentace formou článku v odborných časopisech, např. GeoBusiness, Geodetický a kartografický obzor
  • V rámci katedry bude projekt představen přednáškou a praktickou ukázkou
  • V rámci fakulty bude projekt prezentován prostřednictvím posteru umístěného ve veřejných prostorách budovy
  • Mimo jiné bude od počátku průběžně zveřejňován stav prací na projektu na webové stránce k tomuto účelu vytvořené
  • Výsledky projektu budou využitelné i pro jiné studenty či veřejnost s hlubším zájmem o digitální kartografii